Organisatie van de parochie

Onze parochie kent vele werkgroepen en wordt bestuurd door het parochiebestuur. Het parochiebestuur bestaat uit een dagelijks bestuur.

dagelijks bestuur
pastoor-deken: pater Ambro Bakker s.m.a.
secretaris: dhr. J. Hylkema
penningmeester: dhr. R. Bovenlander
lid: Ton Vonk
lid: Heleen Horsten
lid: Ralph Ferouge

Om ook in de toekomt en bruisende parochie te zijn is een kernteam opgericht dat in samenspraak met het parochiebestuur beleid ontwikkelt op gebieden als pastorale zorg en verbreding, vieringen, catechese, diaconie, fondsen, regiowerking en promotie.

Pastoraatsgroep

De Pastoraatsgroep vervult een belangrijke rol in de parochie. De Pastoraatsgroep heeft een beleidsvaststellende verantwoordelijkheid ten aanzien van pastorale taken. Zij heeft daarbij een initiërende en uitvoerende functie. Daarnaast heeft de Pastoraatsgroep een eigen, kerkjuridische, verantwoordelijkheid met betrekking tot de parochiële vormgeving van de geloofsbeleving. Zij bereidt het pastorale beleid voor en ziet erop toe dat de beslissingen van het Parochiebestuur worden uitgevoerd en zij hebben daartoe regelmatig overleg.
De Pastoraatsgroep bestaat uit de volgende drie leden:

- pater Ambro Bakker

- dhr. G. van 't Hoff
aandachtsveld: algemeen, bestuur.
- mw. M. van 't Hoff - Hattink
aandachtsveld: liturgie.

Naast genoemde verantwoordelijkheden verzorgen de leden eenmaal per maand de zondagse verkondiging en gaan op verzoek voor bij uitvaarten. Daarnaast zijn zij stand-by voor begrafenissen op de begraafplaats Buitenveldert en/of het crematorium.

Kernteam met supportteams

Omdat onze parochie de toekomst met nieuw elan tegemoet wil treden, is er een kernteam opgericht. Hierin hebben het volledige parochiebestuur, de volledige pastoraatsgroep zitting en zijn er parochianen bereid gevonden dit team te versterken.

Hieronder een communiqué van het kernteam:

Kernteam – stem mee – ieder mens telt

Op 16 en 17 maart 2006 was het Kernteam bijeen in Bergen aan Zee. In dit weekend zijn er afspraken gemaakt hoe wij onze parochie met z’n allen levend kunnen houden. Inderdaad levend houden! Dus hoe houden we alles in stand wat goed loopt en wat kunnen we nog beter doen, zodat wij met vertrouwen de toekomst ingaan. Op het feit, dat onze parochie met al haar activiteiten nog steeds springlevend is, mogen we trots zijn.

Maar daar blijft het niet bij. Want het Kernteam is geen nieuwe groep in de kerk. Maar het zijn een aantal mensen uit de kerk, die graag een extra aanzet geven om de hele parochie het besef te geven dat ieder mens telt. Het gaat juist om jong én oud. Het gaat om gebouw en pastoraal werk. Het gaat om Liturgie en Regiowerking en ook om Catechese en Diaconie. Het gaat erom dat we met z’n allen dat doen waar “het Geloof” z’n oorsprong vindt. Het gaat om het delen van elkaars warmte en aandacht. Liefde voor elkaar en liefde voor God. Het Kernteam is dus niet wereldschokkend bezig. Wij zijn actief bezig om hetgeen we met elkaar hebben te versterken en uit te bouwen voor een goede en in alle opzichten gezonde toekomst van onze parochie.

Het resultaat van het weekend staat hierboven al tussen de regels door geschreven. Er is een team gevormd dat nu en in de toekomst met heel veel mensen samen de parochie is en ook vertegenwoordigt in woord en daad. Er zijn spelregels afgesproken die wij graag met u als parochianen willen delen, t.w. het in goed overleg met het parochiebestuur verantwoord uitvoeren van beleid; openheid van zaken, zowel intern als extern en samenwerking in het algemeen met behoud van identiteit. Er is vastgesteld dat wij “een zelfstandige Parochie binnen de R.K. kerk” zijn met een officiële band met het Bisdom Haarlem en groeiende contacten in de Regio. Zoals hierboven al werd aangegeven hoeven wij niet veel anders te doen dan hetgeen Jezus ons heeft voorgedaan en ondertussen werken wij aan een “Revitalisering” van onze Parochie. En het gaat er uiteindelijk om dat alle parochianen meewerken om de parochie nog meer bruisend te maken dan hij al is.“ieder mens telt” werd het slotakkoord van een goed weekend en daar hebben we nu direct iedereen bij nodig.

Samengevat: gelooft u dat de zinsnede “ieder mens telt” herkenbaar is voor onze parochie? Wilt u meedoen of mee discussiëren? Of misschien heeft u wel een betere slogan. Laat het ons weten door het sturen van een e-mail naar paraug@xs4all.nl en geef uw mening. Natuurlijk kunt u ook een berichtje per post sturen aan het adres van de kerk, d.i. Augustinus Parochie, Amstelveenseweg 965, 1081 JG Amsterdam. We rekenen van harte op heel veel respons !!!