|  | 
   
    |  |  |  ugustinus 
      is geboren in deze Numidische plaats in het Romeinse Rijk. Thagaste is een 
      katholieke stad, waar veel invloed ondervonden wordt van de donatisten.Rome 
      is sinds 313 officieel christelijk. Donatisten zijn een christelijke sekte, die zich tijdens de vervolgingen 
            van de christenen zuiver hebben opgesteld. In de tijd van Augustinus 
            kijken ze neer op de katholieken, die in die moeilijke tijden wat 
            meer compromissen hebben gesloten. De donatisten vereren de martelaarsgraven.
 Ook de katholieke moeder van Augustinus Monnica heeft een bewondering 
        voor martelaarsgraven.
 Augustinus is een groot redenaar en houdt van de retorica. Dat doet hij 
      alleen in het Latijn. Het Grieks is er bij Augustinus zelfs met zweepslagen 
      niet in te krijgen. Later zullen nog vele intellectuelen op hem neerkijken: 
      afkomstig uit Afrika en geen Grieks.
 Dat Augustinus in Romeins Afrika opgroeit blijkt uit het model dat Augustinus 
        formuleert over de orde in de wereld. Deze berust op de vergelijking met 
        moza«eken: de belangrijkste kunstvorm in Romeins Afrika:  
        "Als iemand van zo dichtbij naar een complex moza«ek zou 
          kijken dat hij alleen de losse steentjes zag, zou hij zeggen dat de 
          kunstenaar geen gevoel voor compositie heeft en de kleine stukjes lukraak 
          heeft neergelegd, omdat hij niet in ¹¹n keer het hele 
          patroon in zich kon opnemen, dat werd ingelgd om een beeld van schoonheid 
          te vormen." (De Ordine 1,2) Op zijn 16-de jaar krijgt hij een relatie met een vrouw, waarvan de naam 
        niet bekend is. Deze relatie duurt 15 jaar en zij schenkt hem een zoon: 
        Adeodatis.Augustinus wordt onderhouden door de rijke Romanianus. Augustinus verblijft 
        op zijn landgoed in de boomgaarden en bibliotheek van Romanianus.
 
 |   
    |  |  |  ugustinus 
              komt sterk in aaanraking met Manichee•rs. Het maniche«sme is een 
              laat-antieke denkrichting, die lichamelijke onthechting als voorwaarde 
              stelt voor filosofische verlichting. Het is een christelijke sekte, 
              (ook met ketterij aangeduid) waarin iedere mens een deel van God 
              aanwezig is, dat van duistere krachten moet worden ontdaan. Augustinus 
              denken wordt sterk door Cicero beïnvloed. Hij schrijft dan 
              ook in dialogen, zoals veel ciceronianen. Met het denken volgens 
              de manicheïstische denkwijze is Augustinus in staat diepgaand 
              zelfonderzoek te doen.
 Patricius, de vader van Augustinus sterft. Hij is een ambtenaar geweest 
        en niet christen. Monnica voegt zich vanuit Thagaste bij Augustinus. In de overlevering heet het dat Augustinus zich in deze tjid overgeeft 
        aan sexuele uitspattingen. Wills betwijfelt dit. Zijn verhouding is een 
        trouwe relatie. Dit heeft Augustinus meerdere malen herhaald. Die trouw 
        is ook wederzijds. Dat eenzijdige beeld ontstaat mede door de titel van 
        een van boeken: Belijdenissen (Confessiones). Wij zouden "confessiones" 
        willen vertalen met "bekentenissen" maar de inhoud van de titel 
        duidt meer op belijden en getuigen. 
 |   
    |  |  |  ugustinus 
            heeft vanouds al een hele goede vriend. Deze vriend wordt ernstig 
            ziek. Hij wordt gedoopt tot het katholieke geloof. Augustinus tracht 
            tevergeefs hem te bekeren tot het manicheïsme. De vriend sterft. 
            Augustinus is ernstig verward en verdrietig: de helft van zijn ziel 
            is gestorven. Ook omdat hij zijn naaste vriend niet heeft kunnen bekeren. 
 
 Augustinus vindt de bijbelboeken nogal primitief. Niet zo hoogstaand als 
      de ciceriaanse teksten. Het boek Genesis boeit hem echter wel. Hij voelt 
      zich in deze tijd sterk betrokken op de teksten van Kaïn en Abel. Door 
      dit innelijke conflict ontvlucht hij zijn geboorteplaats.
 
 |   
    |  |  |  ugustinus 
              ontpopt zich als prima leraar en redenaar in de wereld van de manicheïsten. 
              Haalt vele katholieken over wint openbare dichtwedstrijden.
 Een citaat:  
        Het mooie, dat wij als een opzichzelfstaand iets bewonderenen prijzen,heeft het smerige en lelijke als tegendeel,
 terwijl het harmonieuze,
 waarvan het onharmonieuze het tegendeel is,
 onafscheidelijk verbonden is met iets anders
 en niet op zich kan worden beoordeeld,
 alleen in connectie met dat andere.
 Bij Augustinus rijzen twijfels rond het maniche«sme. Het rationele 
        alternatief van de geloofsriching -die tegenover de mythische teksten 
        van de Bijbel stonden- haperen bij de toenmalige natuurwetenschappelijke 
        kennis. Een ontmoeting met de vooraanstaande manicheee•r Faustus 
        een goed redenaar, charismatisch en beminnelijk stelt de nu filosofischer 
        ingestelde Augustinus teleur.Hoewel Augustinus veel succes heeft op het preekgestoelte en als 
              leraar tot leraar, heeft hij geen succes in het klaslokaal. Hij 
              gaat met zijn partner en zoon Adeodatus zijn geluk in Italië 
              beproeven.
 
 |   
    |  |  |  ugustinus 
            heeft te lijden van de zeereis. Hij wordt ziek, maar de manicheïstische 
            vrienden in Rome behandelen hem goed. Ook in heidense kringen is hij 
            geliefd. Het keizerlijke hof regeert vanuit Milaan, Rome kijkt terug 
            op haar historisch verleden met bijpassende monumenten en cultuur. 
            In een verzoek om een heidens beeld in de senaatszaal terug te plaatsen 
            krijgen de Romeinen het te doen met de onverzettelijkkeid van de bisschop 
            van Milaan: Ambrosius. Augustinus gaat door naar Milaan als hofredenaar. In Rome heeft hij wel 
      volgzamere leerlingen dan in Afrika, maar enkele betalen hem niet.
 
 
 |   
    |  |  |  ugustinus 
      met zijn meegekomen familie, leidt een hofleven in Milaan. Monnica arrangeert 
      een huwelijk met een katholiek meisje uit hogere kringen. De partner -tot 
      dan- van Augustinus keert terug naar Afrika. Hoewel in latere werken Augustinus 
      veel bewondering toont voor Ambrosius, schrijft hij in deze tijd weinig 
      over Ambrosius. Er is geen aanwijzing dat ze elkaar vaak ontmoeten. Augustinus 
      krijgt veel hulp van Simplicianus. Hij is een katholiek en de mentor van 
      Augustinus. Hij brengt Augustinus in contact met het neo-platonisme. Augustinus raakt in een worsteling met zichzelf. De legende verhaalt 
        van een kinderstem uit een nabijgelegen huis: Tolle, Lege: 
        neem en kies (sorteer, een werklied voor oogstende mensen) vaak in ook 
        vertaald met: neem en lees. Augustinus weet er voor zichzelf een betekenis 
        aan te geven, de duisternis valt hem af: Augustinus bekeert zich. Hij verlaat het hof en leidt een ascetisch leven in Cassciacum. Augustinus 
        sluit daarbij aan de algemene regel in die periode en streek: keer je 
        af van de aardse genoegens om je volledigte wijden aan de rede.Augustinus gaat nu veel schrijven: 4 dialogen tegenover één 
              boek tot dan toe. Ook begon hij aan Alleenspraken een nieuwe schrijfvorm. 
              Augustinus maakt kennis met een symbolische interpretatie van de 
              Bijbel, en wordt door Ambrosius in Milaan gedoopt.
 In deze periode krijgt Augustinus meer waardering voor Monnica's vroomheid 
              en leert hij haar scherpzinnigheid waarderen. 
 |   
    |  |  |  ugustinus wenst 
        met de kring om zich heen terug te keren naar Afrika. In de winter is 
        de overtocht te gevaarlijk. De overtocht blijkt niet mogelijk door krijgshandelingen.
 Monnica sterft. Augustinus blijft rustig in de verwachting van de hoop 
              van haar voortlevende ziel. Hji is rustiger vooral als je dat vergelijkt 
              met de onrust bij zijn onrust over het verlies van zijn goede vriend 
              in Thagaste. Augustinus verblijft nog in Rome, nu met andere gastheren 
              om daarna naar Afrika terug te keren. 
 |   
    |  |  |  ugustinus vestigt 
        zich op het landgoed van zijn vader en neemt de taken als decurio waar. 
        Schrijft de dialoog De leraar in dialoog met zijn zoon. Adeodatis 
        sterft echter al voor de uitgave.
 Augustinus vertrekt naar Hippo Regius om daar een kloostergemeenschap 
        te stichten. 
 |   
    |  |  |  ugustinus ambieert 
        geen herderlijke rol als hij naar Hippo afreist. In deze tijd kan een 
        reizend kerkelijk leider verplicht worden bisschop te worden. augustinus 
        heeft al een naam opgebouwd. Hippo heeft echter al een bisschop: de Griek 
        Valerius. Augstinus wordt wel gevraagd de preken voor hem te verzorgen. 
        Valerius is niet zo vaardig in het Latijn.Zo wordt Augustinus betrokken 
        in het pastorale werk. Hij wordt tot priester gewijd. Hij raakt onvermijdelijk 
        betrokken in de religieuze -ook onverdraagzame- wedijver tussen de katholieken 
        en de donatisten aldaar. Lange tijd poogt Augustinus toenadering te bewerkstelligen:
  
        Wat schieten wij op met die oude ruzies vraag ik je? De diepe wrok 
          van onze onbuigzame volgelingen heeft de wonden van onze parochies veel 
          te lang open gehouden, wonden waarvan het vlees ongevoelig is geworden, 
          zodat we geen behoefte meer voelen aan een dokter. In 395 wordt Augustinus tot bisschop van Hippo gewijd. Zijn geschriften
         onderzoekt hij zichzelf weer dieper in schrijft hij o.a. zijn Belijdenissen.
          Als bisschop in die dagen word je nog niet uitgedost met de Middeleeuwse
          attributen als mijter en staf. Wel worden bisschoppen ingezet in bestuurlijke
          taken, zoals het werk van rechters. In 410 dreunt de wereld op zijn grondvesten als Rome wordt ingenomen 
        door de Visigoten. Vele katholieken vluchten naar Afrika. Het centrum 
        van de toenmalige wereld vialt teloor, ondanks dat het keizerlijke hof 
        dan gevestigd is in Ravenna. Als tegenreactie ontstaat er een sterke drang 
        naar orde en discipline. Dat is ook in het denken van Augustinus terug 
        te vinden. Hij pleit voor dwingend onderricht in het katholieke geloof 
        en verleent medewerking aan een door de Romeinse overheid gedwongen rechtszaak 
        tussen donatisten en katholieken.Zijn woorden zullen in later eeuwen door inquisitie aangehaald worden 
        bij foltering en executie van mensen, die als ketters zijn bestempeld. 
        Augustinus is in zijn tijd echter altijd een tegenstander geweest van 
        marteling en de doodstraf, zeker ook in relegieuse conflicten. Daarbij 
        is hij zelfs milder dan in deze tijd gebruikelijk is.
  ugustinus schrijft 
        een ander bekend werk: de Stad van God. Dit werk, waar hij 15 jaar 
        aan werkt, beslaat alleen al 22 boeken. Augustinus is enorm productief 
        geweest. Op het eind van zijn leven maakt hij in Nalezingen een 
        inventarisatie in komt uit op 93 boeken, 300 brieven en 400 preken. Vanaf 
        de bekering in Milaan is Augustinus dan ook altijd vergezeld geweest van 
        stenografen en copi«sten. In deze tijden kennen we nog geen drukpersen 
        en kopieermachines, maar ook geen uitgevers en auteursrechten. Hierdoor 
        zijn er nogal wat bevestigingen nodig om op een andere plaats in het keizerrijk 
        de authenticiteit van een werk vast te stellen.
 In zijn laatste jaren leeft Augustinus teruggetrokken in zijn kloostergemeenschap. 
        Zijn kloosterregels zijn gericht op vriendschap. Aan de tafel waaraan 
        de gemeenschap eet heeft hij dan ook gekerft:  
        Hij die zich verbijt van afgunst vanwege andermans afwezigheid,Kan beter zijn eten laten staan en van tafel gaan.
 
 |  |  | Onze parochie Agenda en nieuws
 Liturgie
 Geloof en Spiritualiteit
 Programma
                Overwegingen
                Augustinus
          
  Kerk en Wereld
 Begraafplaats
 Links
 Contact
 
 |